Fredag formiddag mødes vi for enden af Skiffervej tæt på den lille Sønderjyske by Højer klokken 10.00.
Kort efter begynder Vadehavet at trække sig tilbage som følge af tidevandets skifte - Godt hjulpet på vej af en kraftig vind fra sydøst.
Kort efter begynder Vadehavet at trække sig tilbage som følge af tidevandets skifte - Godt hjulpet på vej af en kraftig vind fra sydøst.
Formålet med dagens tur er, at opleve det rige dyreliv ved vadehavet og de muligheder der ligger for at undersøge det storslåede naturområde. Desuden har vi mulighed for at plukke østers for senere at tilberede- og spise dem.
I vores tilgang til læringsbegrebet vil vil fremhæve Deweys læringsbegreb "Learning by doing". Vi skal altså afprøve tingene i praksis for at lære.
Den handling vi foretager os i praksis kan dog ikke stå alene, men skal ske i samspil med vores medstuderende og undervisere, så vi på den måde kan dele de ting som fungerede og de ting som ikke fungerede. (Ejbye-Ernst)
Som eksempel på ovenstående kan det fremhæves at vi på turen fik mulighed for at bevæge os frit omkring og afprøve indsamling af Østers på egen hånd. Derefter mødtes vi og delte erfaringer med hvor vi fandt de største østers og, hvordan vi fandt andet dyreliv. Sammen tilberedte vi de indsamlede østers, men måtte erkende at vi havde det forkerte udstyr med. Der var ikke varme nok i det blæsende vejr. På den måde blev vi en erfaring rigere, som vi kan bruge senere.
Niels Ejbye-Ernst, Dorte Stokholm, Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis, Systime
Ingen kommentarer:
Send en kommentar