mandag den 7. december 2020

Heldagstur ved vadehavet - vi plukker østers og tilbereder dem


Fredag formiddag mødes vi for enden af Skiffervej tæt på den lille Sønderjyske by Højer klokken 10.00.
Kort efter begynder Vadehavet at trække sig tilbage som følge af tidevandets skifte - Godt hjulpet på vej af en kraftig vind fra sydøst.


Formålet med dagens tur er, at opleve det rige dyreliv ved vadehavet og de muligheder der ligger for at undersøge det storslåede naturområde. Desuden har vi mulighed for at plukke østers for senere at tilberede- og spise dem.


Vi arbejder på vores tur med flere vidensformer. Dels har vi inden turen læst fakta om området og om østers - altså har vi fået en katalog viden. Men for at denne viden ikke skal blive for uhåndgribelig giver den fysiske tur mulighed for at arbejde med- og opleve de teoretiske begreber ude i virkeligheden. De selvsamme østers, som vi har læst om, står vi nu med i hænderne og undersøge dem Her anvender vi kropslig viden. Vi ser de forskellige størrelser, smager på dem og dufter til vadehavet. Vi kigger på de forskellige muslinger som findes på bankerne og får mulighed for at sammenligne størrelse, forskelle og de generelle visuelle udtryk her anvender vi den analoge vidensform i sammenspil med den kropslige. (Ejbye-Ernst)
I vores tilgang til læringsbegrebet vil vil fremhæve Deweys læringsbegreb "Learning by doing". Vi skal altså afprøve tingene i praksis for at lære.
Den handling vi foretager os i praksis kan dog ikke stå alene, men skal ske i samspil med vores medstuderende og undervisere, så vi på den måde kan dele de ting som fungerede og de ting som ikke fungerede. (Ejbye-Ernst) 
Som eksempel på ovenstående kan det fremhæves at vi på turen fik mulighed for at bevæge os frit omkring og afprøve indsamling af Østers på egen hånd. Derefter mødtes vi og delte erfaringer med hvor vi fandt de største østers og, hvordan vi fandt andet dyreliv. Sammen tilberedte vi de indsamlede østers, men måtte erkende at vi havde det forkerte udstyr med. Der var ikke varme nok i det blæsende  vejr. På den måde blev vi en erfaring rigere, som vi kan bruge senere.



Bag Andreas ses en Østersbanke som er blevet blotlagt med tidevandet. Disse banker strækker sig lige så langt som øjet rækker. Greben i hans hånd, bruges til at undersøge havbunden. Udover østers er der også mulighed for at se både blåmuslinger, knivmuslinger og strandkrabber.
 

Vi tager østers med hjem og spiser dem enten i rå eller tilberedt form.



Litteratur

Niels Ejbye-Ernst, Dorte Stokholm, Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis, Systime 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dyrelivet i den nære natur

Vi har valgt beskæftige os med de dyr der findes i vores nære omgivelser. Vi har valgt dette emne med afsæt i interessen fra vores målgruppe...