Uge 3 OPGAVE E
Dyreholdet gav os kendskab til dyrenes adfærd og kendskab til, hvilke pladsforhold det kræver at holde hundestejlere i fangenskab. Først havde vi for mange fisk til akvariets størrelse, hvilket førte til magtkonflikter og kannibalisme i akvariet. Efter en genudsætning af nogle af fiskene er der kommet bedre balance i akvariet.
Denne observation er på mange måder elementær for både
mennesker og dyr og kan overføres til vores eget liv og adfærd.
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Det giver mening at arbejde med fænomenet “naturfremmedhed” . I det moderne samfund er dyrene i høj grad blevet gjort til objekter i takt med at vi mennesker ikke i er afhængige af- og føler en samhørighed med dyrene, som vi gjorde tidligere. Rent etisk er det derfor respekten for dyrene og deres berettigelse som vores dyrehold skaber mulighed for at udvikle. Med vores saltvandsakvarie kommer børnene helt tæt på den natur som omkranser hele Danmark, nemlig de dyr som lever ved vores kyster. (Edlev s. 351) Akvariet byder på helt unikke naturoplevelser, som man ellers ikke plejer og være vidner til. Konkret er det situationer som: Hundestejlernes gruppedynamik, muslinger der synlig filtrerer vandet, Hesterejer der skifter deres skal eller blåmuslinger som lukker ved kontakt.
Natursyn
Vi ønsker på den måde at støtte børnene til at udvikle en
kritisk tænkning overfor det antropocentriske natursyn, hvor menneske anses som
enehersker og dyrene og naturen må finde sig i at komme i 2. og 3. række. Når
dette natursyn bliver altoverskyggende oplever vi at mennesket begår rovdrift
på naturens ressourcer uden omtanke for den konsekvenser det kan have for vores
miljø og dyreliv. Derved vil vi styrke børnenes forståelse for naturen og vilje
til at passe på den nære natur og det vil vi gøre igennem læring. “In the end we will conserve only
what we love, we will love only what we understand, and we will understand only
what we are taught” (Baba Dioum 1968)
I stedet ønsker vi at give målgruppen mulighed for at
udvikle et mere zoocentrisk og økocentrisk natursyn hvor dyrene tilskrives en
eksistensberettigelse og, hvor vi får øjnene op for vigtigheden af naturen og
dyrene som vi har en sameksistens med. (Edlev 2019 s. 354)
17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen
dannelse, den åbne skole…)?
Dewey beskriver vigtigheden af at pædagogen optræder som det
gode forbillede for målgruppen. Det er ifølge ham det omgivende miljøs
ressourcer, som har størst indvirkning på barnets udvikling i forhold til egne
opfattelser og kulturelle viden.
Hvis vi ønsker at skabe en kultur, hvor borgergruppen bliver
i stand til at indtage en holdning i forhold til dyr og natur, kræver det en
pædagog, som tør går foran som det gode eksempel. På denne måde bliver en
erfaringsbaseret læring muliggjort, dvs. individet lærer gennem nye erfaringer,
som giver anledning til refleksion og undersøgelse/udforskning af situationen.
Denne proces er med til at danne nye erfaringer. Læringsmiljøer med denne
tilgang som er blevet beskrevet og navngivet af Dewey, kaldes for learning by
doing. Tilgangen er præget af, at individet har mulighed for at være:
undersøgende, nysgerrig, eksperimenterende, kreativ og innovativ (Fisker, H.,
Jensen, H. G. & Jørgensen, L. T. (2017). Pædagogen i skolen en
værktøjskasse i trivsel og læring. s.211-212)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar