tirsdag den 19. januar 2021

Dyrehold opgave C


Uge 3 OPGAVE C



10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.


I forbindelse med oprettelsen af dyreholdet er det oplagt at målgruppen er en del af indsamling af dyrene og de øvrige elementer i akvariet.



Senere i dyreholdet vil det give mening at målgruppen deltager i den daglige pasning af dyrene. Herunder: fodring af dyrene, rengøring af akvariet, indsamling af føde i naturen og genudsætning. 

På den måde lærer børnene sammen med hinanden og sammen med pædagogen at drage omsorg for, samt at føle et ansvar for de dyr de er med til at passe. (Ejbye-Ernst 2015 s. 110)




















12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)


Det er primært pædagogens ansvar at sørge for dyrenes trivsel. Pædagogen skal sætte sig grundigt ind i, hvad der skal til for at have et saltvandsakvarie. Her menes der især det udstyr som kræves i form af akvarie, pumpe. I forhold til dyrenes trivsel er det pædagogens opgave at sørge for, at de dyr, som indfanges også vil kunne overleve og trives i fangenskab gennem længere tid. Derudover er det pædagogens opgave at skabe rammer for læring og fordybelse. Det er også pædagogens rolle at inddrage børnene så der er mulighed for fornemmelsen af et medejerskab for projektet.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dyrelivet i den nære natur

Vi har valgt beskæftige os med de dyr der findes i vores nære omgivelser. Vi har valgt dette emne med afsæt i interessen fra vores målgruppe...