mandag den 4. januar 2021

Aktivitet med hvirvelløst dyr: Undersøg spindleren

Aktivitet: undersøge og bestemme Edderkop

Målgruppe: Børnehavebørn


Denne aktivitet er en aktivitet, hvor det er en nysgerrig og undersøgende tilgang som gør sig gældende.

Et formål med en sådan aktivitet kan være at hjælpe en brugergruppe til at forstå at spindleren er andet og mere en blot et ulækkert of for nogen måske endda frastødende eller skræmmende dyr. Det kan ske ved at have en samtale om hvad dyret lever af, hvor det lever og hvordan det ser ud. (Ejbye-Ernst, Stockholm)


Hvad gør dette til en en edderkop/spindler?

Hvad kendetegner en edderkop og hvordan er den forskellig fra andre hvirvelløse dyr. Herunder vil vi undersøge:


- Hvordan er kroppen opdelt - er det én stor krop, eller er den opdelt i for- og bagkrop?

- Hvor mange ben har edderkoppen - og hvor mange led af disse ben delt i?

- Hvor mange øjne?

- Er den hård eller blød?

- Har den giftkroge?

- Hvilke farver har den?

- Hvad lever den af

- Hvordan bevæger den sig - hurtigt eller langsomt?

- Er den et rovdyr eller et byttedyr - eller måske begge dele?

Et forstørret billede af spindleren gør det nemmere at tælle ben


Ovenfor ses et billede af den indfangede spindler.

Billeder som dette kan være et godt værktøj til at hjælpe med at undersøge dyret. på ovenstående billede ses det tydeligt at spindleren har 8 ben, som er delt op flere led. benene sidder alle på forkroppen. bagkroppen er kugleformet og den bruger spindleren til at producere spind, som den skyder ud af bagkroppen via spindevorterne, som sidder bagerst på bagkroppen.  Ligeledes ses spindlerens.

Ved at få sat begreber på edderkoppen skabes der mulighed for at udvikle kommunikative færdigheder indenfor det naturfaglige områder. Det gælder her om at give børnene mulighed for at tilegne sig nye måder at benytte sig af naturfaglige begreber når de omtaler dyr. På de måde bliver pædagogen en sproglig rollemodel for børnene. Det er kompetencegivende og kan hjælpe børnene i styrkelsen af deres generelle kommunikative og sproglige færdigher. 

Ved at sætte så mange naturfaglige begreber på edderkoppen som muligt, får brugergruppen en mere nuanceret bevidsthed om dyret. (Ejbye-Ernst, Stockholm s. 184)




Kilder:

Niels Ejbye-Ernst, Dorte Stockholm, Natur og udeliv - udelivet i pædagogisk praksis, Systime 2015 

Billeder og video:

Andreas Conradsen

1 kommentar:

  1. Super overvejelser over pædagogisk forløb om edderkopper!

    SvarSlet

Dyrelivet i den nære natur

Vi har valgt beskæftige os med de dyr der findes i vores nære omgivelser. Vi har valgt dette emne med afsæt i interessen fra vores målgruppe...