fredag den 18. december 2020

Dyrehold opgave A

 Dyrehold

 

Vi vil etablere et saltvandsakvarie med smådyr og planter fra kysten herunder:

Rejer, krabber fladfisk, blåmuslinger, snegle, tang.





  1. Målgruppe for dyrehold:

    1. Skolebørn i alderen 7-9, hvor de går i skole/fritidstilbud

  2. Mål og læringsudbytte:

    1. At skabe kendskab,  til det dyreliv vi har i vandkanten langs den danske kyst. At vise at de rejer vi køber i supermarkedet er nogle vi har fanget i naturen.

    2. Vi vil forsøge at skabe et fundament for børnenes miljøforståelse. Vi vil give børnene en forståelse for vores nære natur og de dyr som lever i denne. (Didriksen 2008)

    3. At skærpe børnenes nysgerrighed 

  3. Placering og indretning i forhold til brugerinddragelse, læring og brugeroplevelse

    1. Akvariet skal placeres, så det er synligt og så brugerne kan betragte dyrene. 

    2. Det er meningen at børnene skal inddrages i dyreholdet, herunder fodring og rensing/udskiftning af vand.  

    3. En aktivitet med brugergruppen kunne være en sanseoplevelse, hvor børnene får mulighed for at røre ved dyrene i akvariet.

    4. Aktivitet: At tilberede rejer på trangia. 

  4. Naturfaglige begreber som dyreholdet giver anledning til at introducere/bearbejde

    1. Miljøforståelse, dyrehold, naturkendskab, bæredygtighed, hvor stammer maden fra. Forberedelse af aktiviteten

      • Planlægning af selve aktiviteten i teamet

        • Organisering af udstyr 

        • introduktion af nye færdigheder som giver adgang til ny viden

        • At bruge rejehoven korrekt

        • At bruge bestemmelses ark, bøger - naturfaglig viden

        • Social udvikling

        • kommunikative færdigheder

        • Sproglige kompetence



        indsamling af videnskabelige data:

          Overvågning af forholdende

- PH værdi

- Saltindhold

- Iltkoncentration







  1. Hvilke tegn på læring vil vi kigge efter

    1. Viser børnene interesse for at lære mere om dyrene 

    2. Føler børnene et medansvar i forhold til pasning af dyrene.

    3. Sker der en udvikling i børnenes forståelse for miljøet og den nære natur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dyrelivet i den nære natur

Vi har valgt beskæftige os med de dyr der findes i vores nære omgivelser. Vi har valgt dette emne med afsæt i interessen fra vores målgruppe...