Kajaktur i biotopen
Hvorfor en kajaktur?:
I dag har en af os været på kajaktur i biotopen, for at opleve biotopen på en helt anden måde. Turen førte til refleksioner omkring hvordan en kajaktur passer ind i naturfagets kompetancemål som kræver af den studerende at: "Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et
naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes
naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø."
Det virkede for mig meget fjernt at tænke et naturvidenskabeligt udgangspunkt ind i en kajaktur, som for mig altid var en idræts aktivitet. Selvom det umiddelbart virker fjernt ligger den naturvidenskabelig vinkel trodsalt ind over mange slags udendørsaktiviteter hvis man blot for lagt den rigtige vinkel hen over aktiviteten. En vadehavstur kan munde ud i en undersøgelse sandorm, øster eller fugle kan en kajaktur ligeledes animere til fordybelsen i de processer der er på spil ude på havet. Denne tese understreger også grundbogen Natur og udeliv uderummet i pædagogisk praksis af Niels Ejbye-Ernst og Dorte Stockholm. Her fremhæves der at kajakinstruktører ofte kan motivere unge til at komme ud i naturen med et alibi der hedder kajak. Oftest viser det siger at fokus under turen rykker sig vær fra kajak aktiviteten hen til andre aktiviteter som eksempelvis bål mad, indsamling af dyr eller badning. Det kan jeg også af personlig erfaring med børn og unge som kajakinstruktør observere hvor jeg som ungdomsinstruktør ofte mister fokus og vi bare fisker lidt med net eller tager dykkebrillerne på. (Ejbye.Ernst N., Stockholm D., (2015). Natur og udeliv uderum i pædagogisk praksis s.196-70)
Mulige vinkler
Marsvin:
Påklædning:
Bålteknik:
Lejerpladsen:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar